چطور تمرکز کنیم؟

دسته‌بندی: مجله کاغذ کاهی
تاریخ: 28 دی 1400
بازدید: 1 بازدید

  • تمرکز چیست و چطور کار می کند؟
  • چرا نمی توانیم تمرکز کنیم؟
  • افسانه چند وظیفه ای!
  • چطور تمرکز کنیم و دامنه تمرکز رو افزایش بدیم؟
  • استراتژی «وارن بافت» برای قول تمرکز شدن
  • چطور نتایج پیشرفت در مسیر بهبود تمرکز رو اندازه گیری کنیم؟
  • راهکار های کاربردی بهبود تمرکز چیست؟

تمرکز یک مهارت مهم و ارزشمند است که انجام هر کاری رو تحت تاثیر قرار می دهد .

مسلط شدن به این مهارت در دنیای پر سر و صدا و دیجیتال امروزی ؛ سخت تر از هر زمانی شده و نیاز مند تلاش بیشتری است.

در این مقاله مکانیزم تمرکز در مغز را به زبان ساده با هم بررسی می کنیم و با کمک تکنیک های علمی تسلط بر این مهارت را ممکن می کنیم.

تمرکز چیست و چطور کار می کند؟

محققان تمرکز را به عنوان «عمل متمرکز کردن علاقه و فعالیت روی یک موضوع خاص» تعریف می کنند . این تعریف تا حدودی خسته کننده به نظر می رسد اما نکات و مفهوم مهمی در خودش دارد.

و اما تعریفی که ما نیاز داریم : «تمرکز تنها زمانی اتفاق می افتد که ما به یک گزینه بله و به تمام گزینه ها نه گفته باشیم ؛ به عبارت دیگر حذف ، پیش نیاز تمرکز است. همانطور که «Tim Ferriss» گفته : آنچه انجام نمی دهید ، تأیین می کند چه کار هایی می توانید انجام دهید.

تمرکز ، کلید بهره وری است و نه گفتن به عوامل دیگر امکان انجام کار را در زمان مورد نظر فراهم می کنه.

James Clear

حالا سوال مهم : چطور در زمان درست کاری که باید را انجام بدیم و به کارهای دیگر نه بگوییم؟

چرا نمی توانیم تمرکز کنیم؟

اکثر مردم با تمرکز مشکلی ندارند ؛ آنها با تصمیم گیری مشکل دارند.

منظور من این هست که اکثر مردم سالم ، مغزی دارند که در صورت حذف عوامل حواس پرتی قادر به تمرکز است.

تا به حال کار هایی داشته اید که مجبور به انجامش بوده باشید ؟ چه شده ؟ شما تمامش کردید ، چون ضرب الاجل تصمیم را برای شما تأیین کرد.شاید از قبل مدام معطل می کردید اما به محض اینکه همه چیز حالت اجبار و ضرورت گرفت انجامش دادید.

معمولا مغز ما انجام یک کار را دشوار و انجام چند کار به صورت همزمان را گزینه بهتری می داند؛ که این بی تاثیر ترین انتخاب ممکن است.

James Clear

دلیل این مکانیزم در مغز ما چیست؟

افسانه چند وظیفه ای!

از نظر فنی ما انسان ها قادر به انجام دو کار به صورت همزمان هستیم ، مثلا می توانیم موقع خوردن شام ، تلویزیون هم ببینیم اما چیزی که غیر ممکن است: « تمرکز کردن روی هر دو آنها به صورت همزمان است».

چند وظیفه ای ، مغز ما را وادار می کند مثل کنترل ، کانال مغز را سریع از یک شبکه روی شبکه دیگر ببرد و دوباره و دوباره برگردد ؛ اگر مغز ما برای چند وظیفه ای بودن ساخته شده بود مشکلی وجود ندارشت اما موضوع این است که ساختار مغز ما اینطور نیست.

برای درک بهتر به این مثال توجه کنید : فرض کنید در حال تایپ یک متن بوده اید و تلفن شما زنگ می خورد و مجبود می شوید چند دقیقه ای صحبت کنید ؛ وقتی بر می گردید زمان می برد تا ببینید کجای نوشتن آن پیام بوده اید و حالا باید چطور ادامه اش دهید.

چند وظیفه ای ما را ناچار می کند هر بار که کاری را قطع می کنیم و به کار دیگری می پردازیم « هزینه ذهنی » پرداخت کنیم ؛ که در اصطلاح روانشناسی به آن هزینه «سوئیچینگ» می گویند.

هزینه سوئیچینگ یک اختلال عملکردی است که وقتی تمرکز را از یک ناحیه به ناحیه دیگر تغییر می دهیم تجربه می کنیم.یک تحقیق در سال2003 در یک مجله بین المللی مدیریت اطلاعات منتشر شده که نشان می دهد یک فرد معمولی هر بار که پیام های فضای مجازی اش را چک می کند 64 ثانیه طول می کشد تا بتواند از لحاظ ذهنی روی کار قبلی تمرکز کند.

چطور تمرکز کنیم و دامنه تمرکز رو افزایش بدهیم؟

در این بخش یاد می گیریم که چطور از پس افسانه چند وظیفه ای بربیاییم و روی کاری که باید انجامش دهیم متمرکز شویم و اصلا چطور پیدا کنیم واقعا باید روی کدام کار متمرکز شویم؟!

استراتژی «وارن بافت» برای قول تمرکز شدن

یکی از محبوب ترین و کاربردی ترین استراتژی هایی که برای متمرکز ماندن روی یک کار و نه گفتن به سایر کار ها وجود دارد از سرمایه گذار معروف «وارن بافت» است.

بافت ، از یک استراتژی سه مرحله ای ساده استفاده می کند تا به کارکنان خودش کمک کند اولویت و ترتیب اقدامات خود را تعیین کنند.

ممکن است این روش برای تصمیم گیری و متعهد ساختن فورا به ما کمک کند.

یک روز ، بافت از خلبان شخصی خودش خواست که این تمرین سه مرحله ای را انجام دهد: مرحله 1 : بافت از خلبان خود به نام «مایک فلینت» خواست تا 25 هدف برتر شغلی خود را بنویسد. (توجه: می توانید این تمرین را با اهدافی برای یک جدول زمانی کوتاه تر کامل کنید. به عنوان مثال، 25 کاری را که می خواهید در این هفته انجام دهید، یادداشت کنید.)

مرحله 2 : سپس بافت از فلینت خواست تا لیست خود را مرور کند و 5 هدف برتر خود را انتخاب کند.

در اینجا فیلینت دو لیست داشت ؛ یک لیست با 5 هدف برتر و یک لیست با 20 هدف با اولویت کمتر به نسبت لیست اول…

مرحله 3 : در این مرحله باید روی اهداف لیست با 5 هدف برتر متمرکز شد و سریعا اقدامات لازم برای انجام آنها را شروع کرد.

فیلینت پرسید من هم چنان تمایل دارم روی لیست 20 وظیفه هم کار کنم و به آنها هم برسم در صورتی که بافت پاسخ داد مسئله همین جاست که ذهن ما رسیدن همزمان به تمام آن 25 کار را ممکن نشان می دهد اما در عمل چنین نیست ؛ استراتژی موفق بافت در این مرحله این است که تا لیست 5 هدفی خود را کامل به انجام نرساند ، هیچ توجهی به 20 هدف باقی مانده نمی کند.

روش بافت مجبورمان می کند تصمیم سخت تر را بگیریم ولی در نهایت ما را از پرداخت هزینه های اضافی و گاه جبران ناپذیر حفظ می کند.

چطور نتایج پیشرفت در مسیر بهبود تمرکز رو اندازه گیری کنیم؟

مغز ما دوست دارد بازخورد بگیرد و نتیجه هر تلاشی ، بدون بازخورد کم کم محو می شود. بهترین کار ممکن در مسیر ارتقا دادن مهارت تمرکز، اندازی گیری پیشرفتمان است. بخش هایی در زندگی هر کدام از ما وجود دارد که برایمان اهمیت بالایی دارند و دوست داریم در آنها بهترین عملکردمان را داشته باشیم ولی با اندازه گیری نکردن حتی متوجه نمی شویم چه زمانی در این زمینه ها تا این حد بد شده ایم.

مغز ما از طریق اعداد و اندازه گیری بازخورد می گیرد و بدون وجود این ها نمی توانیم درک درستی از شرایط داشته باشیم و خیلی دیر متوجه خرابی اوضاع می شویم.

مثال هایی از اندازه گیری در زندگی که در صورت ثبت نشدن یک جایی از مسیر فراموش می شدند ؛ اما با ثبت و اندازه گیری ، افراد آنها را به دست آورده اند:

  • وقتی عادت مطالعه 20 صفحه در روز را اندازه گیری کردم ، به مرور آگاهی بیشتری پیدا کردم.
  • وقتی عادت هفته ای 4 جلسه ورزش را اندازه گیری کردم ، اندام ایده آلم را ساختم.
  • وقتی عادت صبح زود بیدا شدنم را اندازه گیری کردم ، فرد سحر خیزی شدم.
  • وقتی ارزش هایم را در زندگی ثبت کردم ، با صداقت بیشتری زندگی کردم.

ثبت هدف و اندازه گیری مسیر ؛ نشان می دهد واقعا چه کسی هستیم و در کجای مسیر قرار داریم.

James Clear

راهکار های کاربردی بهبود تمرکز چیست؟

در اینجا چند راهکار کاربردی دیگر برای بهبود روند تمرکز داریم.

  • در هر روز از لیست انجام وظایفی که دارید ، یک کار را به عنوان هدف اصلی انتخاب کنید و تا آن را تمام نکرده اید سراغ کار های دیگر نروید.
  • انرژی خود را مدیریت کنید نه زمانتان را « کارهایی را که نیازمند تمرکز کاملتان هستند را در زمان هایی از هفته یا روز بگذارید که انرژی کافی دارید».
  • هرگز قبل از ظهر پیام های شبکه های مجازی و چت های دوستانه را چک نکنید و آنها را برای پایان روز و زمان هایی که لیست وظایف خود را به اتمام رسانده اید بگذارید.
  • تلفن ، موزیک پلیر ها و ابزارهایی از این دست که می دانید می توانند شما را مجاب کنند به سمتشان بروید را تا زمان پایان کار در اتاق دیگری بگذارید.
  • اگر مجبور هستید روی سیستم کامپیوتر ، تلفن همراه و… کار کنید از نرم افزار های محدود کننده برای برنامه های خاص استفاده کنید که کمک می کند تا زمانی که باید روی کارتان متمرکز باشید ، آلارم ها را نبینید و نتوانید واردشان بشوید.

برچسب‌ها:

سارا عسگری

دیدگاه‌ها

رفتن به بالای صفحه

۰۹۱۹۸۴۰۱۷۸۱
با ما در تماس باشید

تمامی حقوق برای وب سایت "سارا تاک" محفوظ است.